Marocko 12-19 april 2014

Under en vecka reste fyra Väfk-medlemmar runt i öken- och bergsområdena i sydöstra delen av Marocko. Eftersom det var första besöket i Marocko för alla hade vi ett antal ökenarter som vi gärna ville se, till exempel ökensparv och tjocknäbbad lärka, men också uppleva öknens storslagenhet!

Allmänt om resan
Deltagare: Kent Öhrn, Egert Fransson, Urban Magnusson och Lars-Göran Magnusson, alla från Värnamo Fågelklubb.
Vi reste med Norwegian Airlines från Köpenhamn till Marrakech med direktflyg. Flygbiljetterna kostade ca 4.400 kronor. Planet var fullbokat i båda riktningarna. Vi hyrde bil en Dacia Duster via AVIS. Totalpriset med självriskeliminering och extraförare var 6993:- för en vecka. Vi körde 163 mil. Bilen var helt ny och hade gått 18 km! Bilen fungerade utmärkt och klarade de besvärliga småvägar som vi körde. Vi hade inte fyrhjulsdrift men AC som fungerade perfekt.
Vädret var under hela resan varmt och soligt. Det var minimalt med temperaturmätare men på något ställe såg vi att det var 34 grader, vi något tillfälle var temperaturen säkert över 40 grader. Vi hade inga problem med värmen, bilen var ju alltid sval och nätterna svala. För att ha gott om tid la vi fokus på öken och berg och vid valet att göra en längre omväg på returresan till Marrakech, valde vi att köra samma väg. Då fick vi ett extra tillfälle att besöka lokaler som inte hanns med på vägen ut till sandöknen.

Marocko-rutten

Vi två tillfällen anlitade vi guider:
Vid Erg Chebbi förmedlade hotell Yasmina en guide vid namn Ibrahim som var med oss en förmiddag i öknen med fyrhjulsdriven bil. Kostnad 1500 dirham.
Utanför Rissani på jakt efter ökenberguven dök det upp en kille som utlovade visst antal sällsynta fåglar till ett pris av 100 dirham per art. Hittade vi inte arten kostade det inget. Vi ”köpte” sex arter och vi hittade alla (ökenberguv, berberfalk, slagfalk, ökenflyghöna, kronflyghöna och saharaskriktrast.) Han fick jobba hårt och var med oss en kväll samt följande dag från 9-tiden till 15-tiden.

Vi hade hjälp av ett antal reserapporter, Dave Gosneys lilla bok samt uppgifter som Kent fått fram på nätet.

Yasmina
Siesta vid Hotel Yasmina

Resedagbok
LÖRDAG 12/4 Marrakech – Boumalne Dades

Vid flygplatsen hämtade vi ut vår Dacia Duster och växlade till den lokala valutan dirham. De första fåglarna var seglare och trädgårdsbulbyler som underhöll oss. Resrutten gick söderut genom Atlasbergen där de slingrande vägarna höll ner medelhastigheten till ca 40-50 km/h. Vi tog en paus på ett trevligt café där vi kunde studera de marockanska blåmesarna, koboltmesarna, bra. Under den fortsatta resan dök karaktärsfåglarna upp: vitkronad stenskvätta (mycket vacker) ökenstenskvätta och svart stenskvätta. Vidare alpkråkor, gulhämpling, tornfalk, kohäger samt många vita storkar, åtta stycken denna första dag.
Vi tog in på ett litet förbokat hotell ca 20 km från Boumalne Dades. Hotellet drevs av en berberfamilj och här serverades vi resan första tagine, en traditionell maträtt tillagad i lerkruka. Till dricka blev det vatten och myntate, öl fanns inte. Till middagen kunde vi njuta av sydnäktergalen samt dvärguven som Egert hade en livlig konversation med.

White-crowned Wheatear
Vitkronad stenskvätta Foto: KÖ

SÖNDAG 13/4 Boumalne Dades – Erg Chebbi vid Merzouga

Vi åkte ut i stenöknen utanför Boumalne och skådade både längs New Tagdilt track som Old Tagdilt track. Den gamla vägen var i dåligt skick och omgivningen stördes av plastavfall från stadens soptipp. I området var det gott om lärkor bl.a. lagerlärka, sandökenlärka, härfågellärka och ökenberglärka. Ökenstenskvätta var vanliga medan berberstenskvätta var svårare och vi lyckades endast se en hona längs den gamla vägen. Vi hakade på några skådare från USA med guide som visade vägen till ökenlöparna, fem till antalet. Vid ett lunchstopp var det gott om biätare, 10 vanliga och fyra gröna sågs under dagen. Under stoppen hördes macchiasångare, bulbyler, gulhämpling, steglits, härfågel m.m.

Tagdilt UM
Tagdilt track. Foto: UM

Väl framme vid Erg Chebbi, en enorm sanddyn och så långt österut som vi skulle nå, tog vi in på det trivsamma Hotell Yasmina som vi hade förbokat. Bra standard och buffé till middag. I receptionen bokade vi guidad tur till morgonen därpå. Kent träffade tre ornitologer från Spanien som var där och ringmärkte. Vi bestämde att följa med dem nästa morgon kl. 6.15. Till kvällsmåltiden kunde dvärguven höras.

ErgChebbi
Erg Chebbi i kvällssolen. Foto: KÖ

MÅNDAG 14/4 Området kring Yasmina - Rissani

Vi följde med de spanska ringmärkarna när de tömde fågelnäten. Det var inte speciellt mycket i näten men en del var kanske på väg till Sverige: ladusvala, gök, rödstjärt, törnsångare och rörsångare. En rödstrupig sångare och bitsk rödhuvad törnskata hade också fastnat. Vi frågade spanjorerna om de varit i Sverige, jo en gång och då var de i Lappland och på Store mosse! Egert kunde visa upp sin keps från vår nationalpark.
Sedan var det dags att följa med vår guide på en tur i öknen med fyrhjulsdriven bil. Vi hade god utdelning. Förutom de typiska lärkorna m.m. visade han oss en litet djurskjul där ökensparven häckade tillsammans med vitkronad stenskvätta. Paret visade upp sig fint och fotograferna fick bra bilder. Han lockade även fram saharasångare som sågs fint liksom fem ökenlöpare. Sedan kom en av resans många höjdpunkter: med hjälp av en mopedburen yngling kunde guiden visa upp två ökennattskärror som låg i sanden och vilade. De var endast tiotalet meter ifrån oss och våra fotografer fick bra bilder. Andra karaktärsfåglar som sågs under turen var bl.a. ökenkorp, härfågellärka och sandökenlärkor. Utan guiden hade vi nog inte hittat ökensparven och kanske inte heller nattskärrorna, men troligen hört dem.

Bild00001
Ökensparv, hanne. Foto: EF

Bild00002
Ökennattskärra, Foto: EF

Efter lunch och en paus med ett dopp i hotellets pool gav vi oss iväg på jakt efter ökenberguven. När vi kommit till klippan där den skulle finnas dök en kille upp och erbjöd oss guidning (se inledningen ovan). Efter en liten stund hittade vår guide berguven som satt i en bergsskreva till synes sömnig och väntande på bättre tider.
Nästa fågel var ökenflyghöna. Vi åkte ut till ett spännande stenökenområde och direkt kom drygt 80 stycken flyghöns inflygande. Guiden fick dellikvid för två arter och tidbokning till nästa dag kl. 9.00.

Bild00007
Ökenflyghöna, Foto: EF

TISDAG 15/4 Området kring Yasmina - Rissani

Dagen inleddes med en ringmärkningsvandring med våra spanska vänner. Precis när vi skulle lämna Yasmina berättade en överlycklig spansk yngling att han hade sett två tjocknäbbade lärkor i närheten. I ivern att hitta dom råkade vi köra fast i sanden men med hjälp kom vi snart loss igen. Efter lite sökande hittade vi lärkorna och de var verkligen sevärda!

Thick-billed Lark 2-1
Tjocknäbbad lärka Foto: KÖ

En kvart försenad kom vår guide och första målarten var saharaskriktrasten. Han visste var den häckade och efter en stunds letande upptäckte Lars-Göran och Urban den. I området var det gott om fågel bl.a. biätare av båda arterna, turturduvor och ökenvarfågel. Sedan var det dags för berberfalken. Vi såg den bra i en bergsbrant där den satt och åt på ett byte. Efter avslutad måltid tog den höjd och attackerades då av en stor rovfågel, troligen en örnvråk. Efter mycket sökande hittade vår guide fem kronflyghönor och i området fanns nu även ca 100 ökenflyghönor. Guidningen avslutades med slagfalk som sågs som hastigast vid sitt bo.
Efter denna lyckade tur avslutade vi i Rissani på restaurang ”Panorama”. Guidens kompis höll koll på vår bil med dyrbar utrustning innan vi sa farväl till vår guide och fortsatte vår resa.

Blue-cheeked Bee-eater-2
Grön biätare. Foto: KÖ

falkspaning
Falkspaning. Foto: KÖ

Övernattning i Tinehir på ett mycket enkelt och billigt hotell (150 dirham). Hotellet hade en fin terrass där vi åt middag och kunde se på fågellivet, mycket seglare, trädgårdsträdkrypare, flugsnappare, sydnäktergal och ett stort antal kohägrar. En stor falk svepte förbi. Hussparven gjorde själ för sitt namn och dominerade husområdet. Måltiden bestod av tagine och för Egerts del en jätteportion med couscous.

ONSDAG 16/4 Tinehir – Gorge du Todra – Gorge du Dades - Boumalne Dades

Dagens första mål var den vackra ravinen Gorge du Todra. Den genomflöts av en liten flod. Efter en stund upptäckte Kent en fågel högst upp på en klippa. Det var hökörnen som höll till där och syntes fint i tuben. I området fanns forsärla, klippsvala, cettisångare, macchiasångare, härfågel och några blåtrastar. När vi lämnat ravinen med mycket turister började vi sökandet efter atlassångare. Med hjälp av telefonen dök den snart upp och vi hade ytterligare något ex längre fram längs vägen.
Efter detta var vi värda en fika. På ett trevligt ställe med bra utsikt berättade vår värd att det kommit extremt lite nederbörd de senaste fem åren.

Bild00004
Atlassångare. Foto: EF

Vi beslöt att ta en genväg till nästa dal för att vinna tid och kilometer. Vägen var så småningom nästan ofarbar men Urban lyckades ratta oss igenom detta område. Turen gav dock några fina arter som diademrödstjärt, berglärka och tre klippsparvar. Normadbarnen bad om pengar men fick nöja sig med bon-bon. LG tappade plånboken och fick låna pengar resten av resan, Tack. När vi lyckats komma ut till farbar väg igen väntade oss en mäktig vy; ravinen Gorge du Dades – Afrikas Grand Canyon!
Övernattning hos släktingar till det första logistället. Enkelt men ok.

Mountain-road
Atlasbergen mellan Todra och Dades. Foto: KÖ

IMG 8091-002
Utsikt mot södra delen av Gorge du Dades. Foto: EF

TORSDAG 17/4 Boumalne Dades – El Mansour- Ouarzazate – Ourika

Start med tankning av diesel och pengar sedan gick resan vidare mot Ouarzazate (som är en filmstad). Vi gjorde ett stopp vid en stor sjö/vattenreservoar, El Mansour. Här arbetade man för fullt med ett pumpa vatten och köra iväg med det. Lite andra typer av fåglar: rostand, skäggdopping, kohäger, en ägretthäger, sothöna, drillsnäppa, svartbent strandpipare samt en flock med tärnor

Under den fortsatta resan mot Ouarzazate såg vi bl.a. en smutsgam och en örnvråk. Givetvis mycket stenskvättor m.m. Lunch i Ouarzazate där det var gott om hussparv och bleka tornseglare. Söder om den lilla orten Amerzgane lyckades vi hitta en hanne av den endemiska maghrebstenskvättan. Resans blott femte stenökenlärka sågs på samma ställe och längs vägen såg vi också en kungsörn och en berberfalk. Därefter fortsatte vi upp genom Atlasbergen i samma makliga tempo som på utresan. Övernattning letades nära den livliga staden Ourika och i samband med det sågs stubbstjärtseglare, ny art för resan. Slutligen hittade vi ett vackert beläget hotell men dålig standard i vissa rum. Urban drog nitlotten här.

Bild00006
Atlasbergen; vägen mot Oukameiden. Foto: EF

FREDAG 18/4 Ourika – Oukameiden – Marrakech

Vi gjorde många stopp längs den vackra vägen upp till skidorten Oukameiden på 2600 möh. Vi såg bl.a. en dvärgörn på nära håll, flera tornfalkar, klippsvala, rostgumpsvala och klippsparv. Vi lyssnade efter atlasgröngölingen på flera ställen och vid ett tillfälle hördes den svagt på avstånd blandat med gök, diademrödstjärt, dubbeltrast, svartmes, koboltmes och häcksparv. Längre upp var det gott om alpkråkor och alpkajor (ca 100).

Moussiers Redstart-1
Diademrödstjärt. Foto: KÖ

Vid Oukameiden letade vi efter atlasstenskvätta och bergsökenfink i skidbacken. Vid vandringen upp i längs skidliften fick vi se en vacker atlasstenskvätta som satt på en liftstolpe, men finkarna fanns inte där. Vi gjorde därför en liftfärd för att om möjligt hitta finkarna på högre höjd, men utan resultat. Vi fick ändå belöning i form av en mycket vacker utsikt på ca 3200 m höjd. Här hade de marockanska tursiterna lite övning på skidor på den lilla snöfläck som fanns kvar.

Oukameiden UM
Oukameiden. Foto: UM

Levaillants Woodpecker

Besöket i Oukameiden skulle avslutas med en måltid. Precis när vi gick ur bilen hörde vi den! Atlasgröngölingen! Den satt helt nära bakom de små restaurangerna och vi kunde både se och höra den på nära håll. Den lät sig också fotograferas ordentligt. En av resans höjdpunkter!
Efter en enkel festmåltid bestående av omelett och cocacola åkte vi till Marrakech där vi bodde på ett fint hotell. Reselistans 108:e art presenterade sig här, en polyglottsångare som sjöng ivrigt i ett buskage vid poolen. Ett dopp i den var skönt före middagen som inleddes med några inhemska öl, Casablanca och Flag.

LÖRDAG 19/4 Marrakech – Köpenhamn

Efter utcheckning var det endast en mil kvar till flygplatsen. Urban fick visa upp bilen för tre tjänstemän som fick godkänna bilen. Efter fyra timmars flygresa var vi åter i Köpenhamn.

När vi väntade på flygbussen fick vi se en fågel som vi inte sett på hela resan och inte räknas som exkursionskryss. Smeknamnet på fotbollslaget Newcastle FC bär fågelns namn.
Tack alla för en utomordentlig trevlig resa och ett särskilt tack till Urban som kört hela tiden och Kent som har haft bergkoll på alla tänkbara fågelarter.